top of page

노예영 (Yeayoung Noh) Alumni (Ph.D)

 

 

EDUCATION

 

  • Ph.D in Sport Management, Department of Physical Education, Seoul National University, Korea (2013. 09. ~ 2019. 02.)

 

  • M.A in Sport Management, Department of Physical Education, Seoul National University, Korea (2011. 09. ~ 2013. 08.)
     

  • B.A in International Trade, Department of International Trade & Logistics, Pyeongtaek University, Korea (2003. 03. ~ 2009. 02.)

 

 

WORK EXPERIENCE

 

  • (現) 국회의원 임오경 의원실 비서관 (2021 ~ )

  • 한국행정연구원 기획조정본부 인턴 및 행정관리연구부 위촉연구원 (2009. 03 ~ 2011. 02)
     

DISSERTATION

 

  • 스포츠 콘텐츠의 사회적 시청 효과 연구: 2018 평창 동계올림픽 관련 트위터 메시지의 텍스트 및 네트워크 분석 (2019)

THESIS

 

  • 메가 스포츠이벤트 TV 중계방송이 주관 방송사 시청률에 미치는 영향: 2010 FIFA 남아공 월드컵을 중심으로 (2013)

 

 

PUBLICATIONS

 

  • 안준상, 노예영 (2017). 리그 강등(relegation)이 팬들의 팀 충성도에 미치는 영향: 국내 프로축구(K리그)를 중심으로. 한국체육학회지, 56(1), 305-318.

 

  • 김기한, 노예영, 류윤지 (2016). 공익성에 기여하는 스포츠방송 프로그램의 사회적 효용: 개념 제시와 척도 개발. 한국방송학보, 30(6), 5-38.

 

  • 오태연, 노예영, 양승혁 (2016). 한국 프로야구단의 SNS 활용 실태 분석: 구단 공식 트위터를 중심으로. 체육과학연구, 27(2), 293-302.

 

  • 김기한, 노예영 (2016). 수용자 파편화와 분극화 현상 분석을 통한 스포츠방송 콘텐츠의 사회통합 기능 검증: 네트워크 분석을 중심으로. 미디어 경제와 문화, 14(1), 7-38.

 

  • 노예영, 김기한 (2014). 국제스포츠 이벤트 방송이 시청률에 미치는 영향: SBS의 2010 FIFA 월드컵 중계방송 분석을 중심으로. 미디어 경제와 문화, 12(4), 45-83.

 

  • 권기성, 노예영, 류윤지, 안준상 (2014). 스포츠 콘텐츠 시청 시 매체유형이 매체몰입 및 광고회상 정도에 미치는 영향: 관여도의 조절효과를 중심으로. 한국체육학회지, 53(6), 269-281.

 

  • 김기한, 노예영 (2013). 실업팀 운영의 문제점 분석 및 실업팀 활성화를 위한 스포츠 생태계 구축 방안: 지방자치단체 및 공공기관 실업팀 경영 실무자의 관점을 중심으로. 한국스포츠산업경영학회지, 18(4), 35-54.

 

 

PRESENTATIONS & PROCEEDINGS PUBLICATIONS

 

  • Junsang Ahn, Kisung Kwon, Yeayoung Noh, and Jihyun Lee (2016). “Athlete singing as a tool for market expansion: Fan reactions to European teams signing their national icon” presented at the 28th international sport science congress of  KAHPERD—Commemorating the 1988 Seoul Olympic Games, August 25th through 27th, Hanyang University ERICA, Korea (proceedings p.139, Abstract Only)

 

  • Jongho Kim, Yeayoung Noh, Yoonji Ryu, Carolyn Yoonhee Park, Choong Hoon Lim, Yunjae Cheong, and Kihan Kim (2016). “Influences of 3D visualization and Free-point view technologies on sports viewing Experiences”, presented at the 2016 Global Marketing Conference at Hong Kong (GMC), Conrad Hong Kong, Hong Kong, July 21st(THU) through 24th(SUN), 2016.

 

  • 박윤희, 류윤지, 노예영, 김종호, 김기한 (2015), “평창동계올림픽 유치 거버넌스 환경에서 나타난 지자체장의 리더십: 미디어분석을 중심으로”, 2015 스포츠미디어학회 춘계 학술대회. 성균관대학교.

 

  • Yeayoung Noh, Yoonhee Park, Yoonji Ryu, and Kihan Kim (2015) "Development of the Scale of Sport Broadcasting for Public Good", presented at the 2015 Korean Scholars of Marketing Science (KSMS) Fall International Conference, Yonsei University, Seoul, Korea, November 14, 2015 (Proceedings pp. , Abstract Only).

 

  • 노예영, 박윤희, 김기한, 류윤지 (2015), "스포츠방송의 공공성 측정을 위한 척도 개발 연구", 제96회 전국체육대회 기념 제53회 한국체육학회 학술발표회 및 평화통일 국민공감대 확산 세미나. 가톨릭관동대학교, 10.15(목) ~ 16(금) (Proceedings p. 210).

 

  • 류윤지, 노예영, 김기한 (2015), "메시지 프레이밍이 운동권유메시지 설득효과에 미치는 영향: 전망이론을 중심으로", 제96회 전국체육대회 기념 제53회 한국체육학회 학술발표회 및 평화통일 국민공감대 확산 세미나. 가톨릭관동대학교, 10.15(목) ~ 16(금) (Proceedings p. 208).

 

  • Oh, Tae Yeon, Noh, Yea Young and Yang, Seung Hyuk (2015), “Twitter contents analysis of professional baseball teams in Korea,” presented at the 2015 Gwangju Universiade, the 27th International Sport Science Congress of KAHPERD—Commemorating the 1988 Seoul Olympic Games, August 12(Sat) through 14(Mon), Honam University, Korea (proceedings p. , Abstract Only).

 

  • Ryu Yoon Ji, Noh, Yea Young and Kim, Ki Han (2015), “Analyzing the impact of individual and structural factors of sport participation: A Multilevel Analysis” presented at the 2015 Gwangju Universiade, the 27th International Sport Science Congress of KAHPERD—Commemorating the 1988 Seoul Olympic Games, August 12(Sat) through 14(Mon), Honam University, Korea (proceedings p. , Abstract Only).

 

  • Kim, Kihan, Yunjae Cheong, Choong Hoon Lim, Yea Young Noh, Yoonji Ryu and Uni Park (2014), “How Different Types of Sports Media Compete for Audiences: The Case of Watching the Mediated Olympic Games,” to be presented at the 2014 WASM (World Association for Sport Management) Conference, Madrid, Spain (October 2 through 5, 2014).

 

  • Noh, Yea Young and Ahn, Joon Sang (2014), “Does Relegation Matter?Effect of Relegation on Fan Loyalty in Professional Soccer,” presented at the 2014 Incheon Asian Games, the 26th International Sport Science Congress of KAHPERD—Commemorating the 1988 Seoul Olympic Games, August 20(Wed) through 22(Fri), Kyungin National University of Education, Korea (proceedings p. 160, Abstract Only).

 

  • Yoon Ji Ryu, Jong Won Paik, Yea Young Noh, Carolyn Park, and Kihan Kim (2014), “Determinants of Demand for Korean Professional Baseball Broadcasts", presented at the 2014 Incheon Asian Games, the 26th International Sport Science Congress of KAHPERD—Commemorating the 1988 Seoul Olympic Games, August 20(Wed) through 22(Fri), Kyungin National University of Education, Korea (proceedings p. 163, Abstract Only).

 

  • Yeayoung Noh and Jeah Yi (2014) “A Network Analysis of TV Audience Flow: The Case of 2014 Sochi Olympic”, presented at the 2014 Korean Scholars of Marketing Science (KSMS) Fall International Conference, Ewha Womans University, Seoul, Korea, November 22, 2014 (Proceedings p. , Abstract Only).

 

  • 노예영, 류윤지, 박윤희 (2014), “스포츠이벤트 방송 프로그램의 유입효과”, 2014 스포츠미디어학회 춘계 학술대회. 연세대학교(proceedings p. 107).

 

  • YoonJi Ryu, Yeayoung Noh, and Kihan Kim (2013), “Sports Media Consumption and the Three-dimensional Imaging Technology: Evidences from Kora”, presented at the 2013 Korean Scholars of Marketing Science (KSMS) Fall International Conference, Yonsei University, Seoul, Korea, November 10, 2013 (Proceedings p. 95, Abstract Only).

 

 

 

FUNDED RESEARCH & PROFESSIONAL PROJECTS

 

  • 잠실운동장 주경기장(리모델링) 수익모델 발굴 용역. 서울특별시청. 2019. 03. 18 ~ 2019. 12. 31.

  • 올림픽 미디어 소비가 사회통합, 사회자본 형성, 그리고 스포츠 참여율 제고에 미치는 영향: 데이터 마이닝(data mining) 기반 빅데이터(big data) 분석을 통한 SNS와 온라인 커뮤니티 분석. 2016 한국연구재단 과제. 2016. 07. 01 ~ 2017. 06. 30.

 

  • 스포츠 방송의 공익적 가치: 공익적 가치 요인 도출 및 사회연결망분석(Social Network Analysis)의 적용. 2014 한국연구재단 과제. 2014. 05. 01. ~ 2015. 04. 30.

 

  • 2012 런던올림픽방송의 공익성과 상업성 조사: 스포츠방송의 수용자 복지와 방송광고 사업효율성 분석을 중심으로. 2012 한국연구재단 과제. 2012. 05. 01. ~ 2013. 04. 30.

 

  • 경기도수원월드컵관리재단 경영전문화 및 선진화를 위한 전략수립. (재)경기도수원월드컵경기장관리재단. 2013. 09. 13 ~ 2014. 01. 03.

 

 

ACADEMIC HONORS

 

  • Yeayoung Noh, Yoonhee Park, Yoonji Ryu, and Kihan Kim (2015). 2015 Best Conference Paper Award of 2015 KSMS(Korean Scholars of Marketing Science) Fall International Conference. Development of the Scale of Sport Broadcasting for Public Good.
     

  • Noh, Yea Young and Ahn, Jun Sang (2014). Best Conference Presented Paper Award of the 2014 Incheon Asian Games, the 26th International Sport Science Congress of KAHPERD—Commemorating the 1988 Seoul Olympic Games. Does Relegation Matter? Effect of Relegation on Fan Loyalty in Professional Soccer.

 

  • Yeayoung Noh and Jeah Yi (2014). 2014 Best Conference Paper Award of 2014 KSMS(Korean Scholars of Marketing Science) Fall International Conference. A Network Analysis of TV Audience Flow: The Case of 2014 Sochi Olympic.

 

bottom of page